BAB 1

Usah kau pendam apa yang tersirat di hatimu .luahkan lah agar semua orang tahu yang kau tengah berduka ketika ini .pengorbanan bukan yang terbaik dalam hubungan kita. Ku MOHON jangan pernah kau ungkapkan kata perpisahan . sehingga kini aku masih menyayangi mu , hingga nafas ku yang terakhir ..

“Eisya , kenapa berdiri tu . duduk lah dekat sini .. hal yang lepas tu tak usah di kenang lagi . mak long tahu kamu terkilan kan ?”  mak long anas menasihati Aleisya supaya tidak usah di kenang sejarah lampau itu . tapi bagi Aleisya pula ,apa yang terjadi pada diri nya itu adalah salah diri nya sendiri . andai dia tidak melukakan hati Haikal semua ini pasti tidak akan berlaku . dia amat menyesal dengan kebodohannya itu.
“mak long , Eisya ni bodoh kan mak long ? Eisya bodoh sangat sebab Eisya sanggup lukakan hati Kal .. sampaikan Kal tinggal kan Malaysia. Mak long , Eisya menyesal sangat . menyesal sangat mak long . kalau lah masa ni boleh di putar balik . Eisya tentu takkan benarkan semua ni terjadi pada diri Eisya . Eisya tentu takkan lukakan hati Kal ..” mak long anas cuba menenangkan hati Aleisya. Dia tahu anak saudara nya kini amat – amat lah tertekan .
 “ sayang , yang lepas tu biarlah lepas . buat apa kita kenang benda yang dah berlaku . mak long tahu kamu sedih . tapi sedih pun biar lah berpada – pada . mak long bukan nya nak tambahkan lagi luka di hati kamu . tapi ade baiknya kamu berhenti salahkan diri kamu tu . semua yang berlaku adalah kehendak YANG MAHA ESA . bukan kita yang tentukan segalanya nak . sudah lah tu ..” mendayu – dayu suara mak long anas di cuping telinga Aleisya . Aleisya kini bertekad untuk mencari kembali kemana hilangnya Haikal .  dia menganggap semua yang berlaku adalah salah diri nya sendiri .
“mak long , Eisya masuk bilik dulu ye . kalau ada sesiapa call Eisya . mak long cakap saja yang Eisya tak ada dekat rumah ye , mak long . buat masa sekarang Eisya tak nak ada gangguan .” mak long anas tekun mendengar pesanan itu , baginya apa yang terjadi pada anak saudara kesayangan itu adalah ujian dari ALLAH S.W.T . dia juga tahu yang Aleisya memang tidak mampu harungi semua ini seorang diri .. di sebabkan itu apa pun yang terjadi pada Aleisya , dia akan ada untuk memberi kata – kata semangat pada Aleisya .
“elok lah tu , kamu pergi lah berehat . yang sudah tu sudah . tapi makan pun kamu jangan lupa . mak long nak keluar sekejap . ada benda yang nak di uruskan di kedai runcit mak long tu . jangan lupa kunci pintu ni . bahaya anak dara tinggal sorang - sorang kat rumah ni . mak long pergi dulu , assalamualaikum .” mak long bergegas pergi ke kedai runcit nya untuk menyelesaikan sedikit masalah . manakala Aleisya masih lagi termenung . dia hanya memandang kosong ke luar tingkap untuk melihat mak long nya beredar .

“waalaikummussalam” jawab Aleisya yang baru tersedar dari lamunan nya itu . dia bergegas untuk kunci pintu . tiba – tiba dia terasa seram sejuk apabila mak long nya menyebut tentang   ‘tidak elok anak dara sorang – sorang dekat rumah‘ . minta - minta tak akan ada apa – apa yang terjadi . tiba – tiba hujan turun dengan lebatnya , lantas Aleisya terus memasuki kamar tidurnya. Di situ Aleisya terkenang kembali saat pertemuan pertamanya dengan Haikal .


'JariJemari Menaip Entry , Jangan Lupa LIKE dan FOLLOW =)'

Comments
1 Comments

1 CoreTan kaTa !:

Pink Moustache